از نظر عدل امام
علی
(ع) تمام مسئولان جامعه اعم از رهبری و
تمام مدیران و کارگزاران نظام ی و اجرایی، می بایست مراتبی متناسب با
استعداد و ظرفیت و شایستگی و تخصص داشته باشند. این عدل علی
(ع) است که حکم میکرد هر کسی با توجیه موقعیت و
مقام درونی و تخصص و شایستگی می بایست عهده دار پستی در همان سطح شود.
این نحوهی گزینش یاران در سیستم حکومتی امام علی
(ع) به قدری دقیق بود که امکان خطا و اشتباه کارگزارانش را به
صفر میرساند. پس اولین نکته در عدالت علوی همین مساله نصب مدیزان امور
اجرایی و قضایی حکومت خویش بود. ولی عدل علی
(ع)
تا این حد نبود که تنها یک گزینش دقیق نسبت به کارگزاران
انجام دهد و سپس آنان را به حال خود رها کند، بلکه اقتضای عدالت علوی در
این بود که پی گیر امور باشد.
چون
این مرحله هم مانند مرحلهی قبل بسیار مهم و جدی است اما به راستی چرا علی
(ع) این قدر در انتخاب کارگزاران حکومتی
دقت و وسواس به خرج میداد. پاسخ به این سوال بسیار واضح و روشن است، چون
اگر کمترین خطایی در این خصوص صورت گیرد که منجر به کار گماردن اشخاص از
روی ضابطه و مبنای مشخص و منطقی نباشد جامعه از رشد و تعالی و توسعه ی
پایدار باز میماند و بالتبع، نظام اداره ی جامعه مختل می شود. در این
جامعه است که افراد لایق و کار آمد که ذاتا در خدمت به مردم سر از پا نمی
شناسند، کنج عزلت را اختیار میکنند و ناگریز کرسی خدمت به عناصر نالایق و
سودجو سپرده می شود. پس در چنین جامعه ای است که دیگر عدالت مفهوم اصی
خود را از دست میدهد و به صورت یک حرف زیبا در قاموس فرهنگ مردم جامعه
برجای میماند که جنبه ی علمی و کاربردی هم ندارد و مسلما چنین نظامی به
جای رشد و توسعه ی همه جانبه، به سمت انحطاط و پوسیدگی تدریجی پیش خواهد
رفت.
پس
لازمه ی عدل علی (ع) است که این قدر در
انتخاب یاران و اصحاب حکومتی خویش دقت و حوصله به خرج دهد. چون هم او است
که معتقد است که کار مردم جز به شایستگی زمامداران سامان نمی یابد. «فلیست
تصلح الرعیه الا بصلاح الولاه» [1] پس در این شرایط طبیعی است که در
صورت عدم انتخاب صحیح مدیران جامعه و ناتوانی کارکنان مدیریت جامعه در هم
ریخته می شود و مانع جدی رشد و تعالی جامعه میگردد. لذا حضرت، باز در
بیانی میفرماید:
درباره این سایت